حكاية الجميلة النائمة
حكاية الجميلة النائمة
حكاية الجميلة النائمة
الصفحة الرئيسية >> القصص والحكايات >> حكايات المكتوبة والمصورة

حكاية الجميلة النائمة


حكاية الجميلة النائمة

كتب بتاريخ 25/11/2015.. وتمت مشاهدته (2377) مشاهده

الجميلة النائمة

 

 


كان يا مكان يا سعد يا اكرام

 

ما يحلى الكلام

 

الا بذكر النبى عليه الصلاة والسلام

كان فى قديم الزماااااان مملكة كبييييييييييرة عايش فيها ملك وملكة فى سعادة وهناء

 

مكانش مزعلهم حاجة غير انهم معندهمش ولاد

 

وفى يوم والملكة قاعدة قدام البحيرة

 

طلعت لها ضفدعة من المية وقالت لها

 

انت يا ملكة حتجيبى أميرة جميلة بعد شهور

 

وبالفعل اتحقق كلام الضفدعة وبقى عند الملكة اميرة جميلة 

 

والملك كان حاسس انه اسعد انسان فى الدنيا وقرر انه يعمل حفلة كبييييييييييرة بالمناسبة

 


الجميلة النائمة

 

وبعت واحد من الجنود اللى فى القصر علشان يعزم كل الجنيات الطيبة

 

ويقدموا هداياهم للأميرة الصغيرة
 

وفى يوم الحفلة جات كل الجنيات الطيبة

 


الجميلة النائمة

 

خلينا نتعرف عليهم 

 

الجنية ذات اللباس الاخضر

 

و كانت هديتها ( اتمنى لك عذوبة الصوت يا اميرتي الصغيره )


الجميلة النائمة

 

يغنى بالليل وبالنهار ويملا القصر أنغام جميلة فطارت من الغرفه طيور بتغنى بعذوبه

 


والجنية التانية..جاءت الساحره ذي اللباس الزهري وشورت بعصاتها السحريه وتمنت لها .اتمنى لكِ نعمة الجمال

 


الجميلة النائمة

 

وبقي على السرير ازهار صغيره.. وثم اختفت عند ملامستها الغطاء.. 

 

أما الجنية التالتة وكانت اصغر واحده فيهم ذي اللباس الازرق..

 


الجميلة النائمة

 

فجاءة اتفتح الباب جامد وخبط في الحياطة عشان بيبن ان الجنية الشريرة جاءت

 

ودخلت وقالت ليه محدش عزمنى في الحفلة دى .. رد الامير وهو خايف جدا يمكن نسينا ياريت متكونيش زعلانة

 

.ردت وقالت طبعا لا وعشان اثبت حسن نيتى هقدم للامورة الصغيرة هدية وادريت وبصت على السرير ورفعت

 

عصيتها وقالت ( هتكبر الاميره بارعة الجمال والرقه.. وسيحبها كل من يعرفها .. ولكن.. وقبل ان تغرب شمس

 

عيد ميلادها الخامس عشر.. ستخز اصبعها مسلة مغزل.. وتموووت..!!)



الجميلة النائمة

 

وصرخت ام الاميرة بنتى بنتى وهربت الجنية الشريرة 

 

ردت الاميرة ذات الرداء الازرق انا لسه مقولتش امنتيى بس انا مقدرش امنع امنيتها بس مش هخليها تموت

 

وشاورت بعصيتها وقالت ((يااميرتى الصغيرة اذا شكتك الابرة امنتيى انك مش تموتى بعدها انتى هتنامى نوم 

 

طويل لحد مايجى الفارس على حصنة ويصحيكي وبكدا يبطل المفعول ))

 

وطلب الامير من حرق كل المغازل الحرير اللي في القصر 

 

فقعدوا يفكروا الجنيات الطيبات يعملوا ايه فقالوا للامير احنا هنأخدها في بيت في الغابة وتعيش معانا بس 

 

احنا مش هنعرف حد انها اميرة هنقولها انها بنت فقيرة عادية

 


الجميلة النائمة

فخدوها وفضلت عايشة معهم وكانت كل يوم بتنزل الغابة بتلم حبة فواكة عشان تعمل الكيكة اللي بتحبها ولما 

 

بتنزل الغابة كانت كل الحيوانات بتيجى حواليها وتقعد معها والاميرة الصغيرة تفضل تغنلهم 
 

وفي يوم نزلت الاميرة الغابه وكانت مبوسطة جدا وسعيده واصحابها جم وقالوا ليها مالك انهاردة مبوسطة .

 

قالت لهم اصل انا شوفت امير زي القمر ومسك ايدى وقعد يرقص معايا هنا فالغابة .

 

اصحابها الحيوانات فرحوا جدا ليها وقالوا ليها دا حصل امتى واحنا ازاي مكناش موجودين .. فضلت تتضحك 

 

وقالت لهم اصله كان حلم ..

 

الجميلة النائمة

وفضلت تغنى زي كل يوم وسمعها فارس كان راكب على حصانة فقال للحصان بتاعه ودينى بسرعه للصوت الحلو دا

 

عشان اديك جزرة وفضل يجري الحصان بس وقعوا هما الاتنين فالبحر 

 

فالفارس زعل واتضايق من الحصان بتاعه وقالوا مفيش جزر تانى 

 

وكانت العاصفير بتطير مع الاميرة وفجاءه لاقوا الجاكيت بتاع الفارس متعلق على الشجرة فقالت لاصحابها ورحوا

 

خدوا ولبسوا عشان يفرحوا الاميرة الصغيرة 


الجميلة النائمة

 

ولما الفارس خد باله جري ورا الجاكيت بتاعه عشان يشوف هيخدوا على فين 

 

فالاقي الاميرة قاعده بتغنى واصحابها الطيور لابسين الجاكيت وبيرقصوا معه فقرب منها وبعدوا اصحابها عنها 

 

وهو كمل رقص معها راحت بعدت عنه وقالته انت مين وجيت هنا ازاي 

 

وقعدوا على البحر يتكلموا شويا مع بعض ومرة واحده قالت ياخبر انا لازم امشي عشان اتأخرت قالها استنى بس 

 

انا معرفش اسمك ايه ..ردت عليه بعدين بعدين .. قالها هشوفك تانى فكرت شويا وقالته تعالا الكوخ اللي 

 

فالغابة  الساعه  8 باليل 

وفاليوم دا كانت الاميرة بقى عندها خمست عشر سنة وعرفوها الجنيات 

 

انها اميرة وعملوا ليها فستان حلو تلبسه وهى رايحه القصر

ودخلت بسرعه غرفتها وبدلت هدومها ولبست الفستان الجديد وفضلت تتسرح 

 

ورجعت القصر وشافت شكله حبيته جدا وقالت للاميرات هو انا بجد هعيش هنا 

 

وكانت مبوسطة جدا 

 

وسلمت على مامتها وبابها وكان الكل فرحان بيها وبجمالها 

ودخلت تستريح في اوضتها

 

وطلعت فى يوم سطح القصر لقت باب مقفول 

 

ولما فتحته شافت ست عجوزة بتصنع الحرير على آلة الغزل

 

دخلت الاميرة واستغربت شكل الالة وحبت تلمسها لكنها جرحتها جرح صغير

 

وفورا نامت نوم عميق هى وكل اللى فى القصر

 

 

الملك نام والملكة والحراس والحيوانات والطيور 

 

وكل الكائنات الحية اللى فى القصر... وبمرور الوقت

 

كبرت النباتات اللى فى القصر وغطت عليه لدرجة ان مبقاش حد شايفه

 

ومش باين منه غير ابراجه العالية...وفي يوم من الأيام

 

مر شاب من قدام القصر وسمع عن الاميرة النائمة اللي هتنام مية عام بسبب الساحره الشريرة فقرر انه يدخل عشان

 

يساعدها ويموت الساحرة الشريرة 

 

الجميلة النائمة

 

وشجعوا الجنيات الطيبات وساعدوة وأول ما قرب من الباب بتاع القصر

 

الباب اتفتح على طول ودخل الامير لحد حجرة الاميرة وانبهر بجمالها وعرف ان دى هى

 

الاميرة اللي شافها فالغابة



الجميلة النائمة

 

وفجأة صحيت الأميرة من النوم

 

وصحى كل اللى فى القصر

 

ورجعت الحياة للقصر من تانى


الجميلة النائمة

 

وراحت الساحرات التلاتة عملوا للاميرة فستان جميل عشان الفرح


الجميلة النائمة

واتجوز الامير الاميرة

 

وعملوا حفلة كبيييييرة فى القصر مرة تانية

 

وعاشت الاميرة حياة سعيدة وبقى عندهم ولاد كتير

 

ملؤوا المملكة بالفرح والسعادة


الجميلة النائمة




حكاية الجميلة النائمة

اخترنا لكم افلام للاجازة
اعلانات المجلة
قنوات الاطفال